برخلاف شیرهای دستی و مکانیکی در شیر برقی توان محدودی برای عملکرد شیر وجود دارد و در نتیجه لازم است که این توان محدود به بهترین شیوه و بالاترین بازده ممکن به کار رود.

عنصر عملگر در شیر برقی می‌تواند سولنوئید یا موتور برقی باشد. معمولاً در سیستم‌های صنعتی هیدرولیک یا پنوماتیک موتور برقی به ندرت کاربرد دارد. ولی زمانی که گذرگاه بزرگی برای عبور سیال کم فشار مورد نیاز باشد از موتور برقی استفاده می‌شود. معمولاً این موتورها همراه با چرخ دنده یا جعبه دنده کاهنده برای باز و بسته کردن شیر برقی ها به کار می‌رود و دو جهتی عمل می‌کنند.

 

شیر برقی

شیر برقی به شیری گفته می‌شود که با استفاده از برق و نیروی مغناطیسی عمل می‌کنند. شیر برقی یا سلونوئید به سیم پیچی که در اطراف یک هسته آهنی پیچیده شده است و زمانی که جریان الکتریسته از آن عبور می‌کند تولید میدان مغناطیسی می‌کند.

نیروی مغناطیسی باعث حرکت خطی هسته می‌شود؛ بنابراین شیر برقی انرژی الکتریکال را به حرکت خطی تبدیل می‌کند. شیر برقی وسیله‌ای الکترومگنتیک است که برای کنترل گاز یا سیال استفاده می‌شود. کنترل شیر برقی با استفاده از جریان الکتریکی در کویل شیر برقی کنترل می‌شود. زمانی که جریان الکتریسیته از کویل عبور می‌کند میدان مغناطیسی به وجود می‌آید و باعث حرکت هسته آهنی می‌شود و به این وسیله مسیر جریان باز و بسته می‌شود.

ین شیر برقی‌ها با توجه به طریقه عملکرد با فرمان از راه دور کنترل می‌شوند. چنان چه مقصدی در فاصله زیادی از شیر برقی قرار داشته باشد می‌تواند با فرستادن فرمان الکتریکی میزان باز و بسته کردن آن را که از ۰ تا ۱۰۰ درصد باشد عمل کند. این نوع شیر برقی‌ها در ماشین‌های خودکار و صنعتی اهمیت بسیاری دارد. به طور کلی این شیر برقی‌ها در انواع مختلف برای کاربردهای مختلف تولید شده که در ادامه انواع و نحوه عملکرد آن بررسی می‌شود.

 

سلونوئید

سلونوئید ها معمولاً برای راه اندازی شیر برقی به کار می‌رود؛ و وسیله‌ای است که جریان برق را به حرکت خطی و نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند. سولنوئید در انواع فشاری – کششی و کششی فشاری شناخته می‌شوند و می‌توانند مستقیم به سازوکار شیر متصل شوند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و پشتیبانی
تماس با ما