نحوه عملکرد روتاری جوینت که به عنوان روتاری یونین و روتیتینگ یونین نیز شناخته می‌شود به این صورت است که قطعات چرخشی را به لوله‌های ثابت متصل می‌کند تا آب، بخار، روغن داغ، خنک کننده، روغن هیدرولیک، هوا و سایر سیالات از آن انتقال یابند.

 

ساختار روتاری جوینت

روتاری یونین ها می‌توانند برای گذرگاه های متعدد طراحی شوند و به این ترتیب به طور همزمان چندین نوع سیال را مدیریت کنند. در این موارد از یک مکانیکال سیل نرم استفاده می‌شود تا از درز کردن یک سیال بر روی سیال دیگر جلوگیری شود. مکانیکال سیل نرمی که در گذرگاه های چندگانه روتاری یونین ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در صنایع مختلفی نظیر صنعت نفت و گاز، غذا و نوشیدنی، هوا فضا، روباتیک و دستگاه‌های پزشکی کاربرد دارند. در برخی از کاربردها روتاری یونین ها توسط حلقه‌های لغزشی فیکس می‌شوند تا انتقال سیگنال‌های الکتریکی نیز به خوبی نیروی هیدرولیک انتقال یابد.

در روتاری جوینت های متداول، برای جلوگیری از بخار شدن و ناپدید شدن سیالات و گازهای موجود دستگاه در هوا از گذرگاه های ارتجاعی استفاده می‌شود.

فشار کم یا خلأ برای آب‌ بندی به خاصیت ارتجاعی متکی است. روتاری جوینت های متداول از داخل به وسیله کربن و از خارج توسط میله یا براکت نصب شده، پشتیبانی (آب بندی) می‌شوند.

روتاری یونین های مکانیکال سیل متعادل، عموماً برای سیالاتی نظیر آب و خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما می‌توانند برای بخار و سایر گازها نیز استفاده شوند. تکنولوژی مکانیکال سیل متعادل، از بهینه کردن فشار ارتجاعی برای ایجاد یک آب بندی قطعی در داخل روتاری یونین ها استفاده می‌کند. مکانیکال سیل های متعادل عموماً سطح صافی دارند و روتاری یونین ها به بلبرینگ‌ها متکی هستند.

مکانیکال سیل ها اصلی ترین بخش پوششی روتاری جوینت و روتاری یونین ها هستند. در طول عملیات، ممکن است سیل ها فشار بارگذاری داخلی را به دلیل فشار سیال تحمل کنند، همچنین اصطکاک ناشی از تماس بین سطح درزگیر ها را.

فاکتورهایی که به سرعت ماشین، دما و مقدار استفاده از وسیله ربط دارند نیز می‌توانند بر طول عمر حلقه درزگیر مؤثر باشند.

روتاری جوینت چیست؟

ویژگی روتاری جوینت خوب

خوب بودن کیفیت یک روتاری یونین تا حد زیادی به سیستم آب بندی آن بستگی دارد. گذرگاه هایی که کیفیت کمی دارند به صورت طبیعی با سرعت بیشتری از بین می‌روند، خراب می‌شوند و هزینه نگهداری و تعمیر زیادی دارند.

هنگامی که یک مکانیکال سیل خراب می‌شود، دستگاه از کار باز می ایستند و کارایی کل فرآیند گرمایش یا سرمایش مختل می‌شود. همه این ها باعث به وجود آمدن هزینه تعویض سیل می‌شود که تنها بخش کوچکی از هزینه از کار افتادن آن مکانیکال سیل می‌باشد.

 

روتاری جوینت چگونه کار می‌کند؟

می‌توانید در ویدیو زیر طرز کار روتاری جوینت را به سادگی نشان می‌دهد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و پشتیبانی
تماس با ما