از آن جایی که روتاری جوینت نسبت به دستگاه‌های مشابهی که برای همین کاربرد تولید شده‌اند،‌ فضای کمتری اشغال کرده و تنوع زیادی دارد،‌ در بسیاری از خطوط تولید و مونتاژ به وفور استفاده می‌شود. همچنین انواع روتاری جوینت‌ ها در اتومبیل و سایر ماشین‌هایی که نیاز به جریان ثابتی از منابعی نظیر روغن،‌ هوا و یا مایعات دارند،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال در سیستم ترمز اتومبیل از روتاری جوینت استفاده می‌شود تا روغن ترمز با یک فشار ثابت و یکنواخت جریان یابد.

روتاری جوینت که به آن مفصل گردان، زانوی چرخشی، زانو گردان، مفصل گردان، روتاری، روتاری گردان نیز گفته می‌شود در بسیاری از صنایع نظیر پالایشگاه‌های نفت، صنایع شیمیایی، کارخانه‌های مواد غذایی، مواد دارویی و غیره کاربرد فراوانی دارد.

در ادامه این مقاله به برخی از کاربرد‌های روتاری جوینت در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.

 

کاربرد روتاری جوینت در کشاورزی

مفصل گردان در ماشین‌آلات و تجهیزاتی نظیر کمباین، تراکتور، خرمن کوب و … که برای برداشت محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ کاربرد دارد. پس از درو کردن، بسیاری از محصولات توسط تجهیزاتی که از مفصل گردان استفاده می‌کنند، پردازش می‌شوند.

خنک کننده‌ها، آسیاب غلتکی،‌ برش دهنده‌ها، اجاق گاز بخار، برش دهنده دوار و رول کننده‌ها از جمله تجهیزاتی هستند که در آن‌ها از مفصل گردان استفاده شده است.

 

کاربرد روتاری جوینت در صنایع خودروسازی

صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که به طور بسیار گسترده از روتاری جوینت‌ها در طیف وسیعی از قطعات، اجزا و مواد نظیر فولاد، آهن یا آلومینیوم، لاستیک،‌ شیشه و … استفاده می‌کند. همچنین روتاری ها در عملیاتی که نیازمند خنک کننده، روان کننده و نیروی محرکه آب هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل وجود فرآیندهای گسترده در صنعت خودروسازی، از جمله خطوط پرس، تولید بدنه، تنظیم و برش قطعات شیشه و پلاستیک، در هر قسمت که نیاز به انتقال روغن هیدرولیک و هوای فشرده باشد، استفاده از آن ضروری می‌باشد.

 

روتاری جوینت در کارواش‌ها

کارواش‌ها به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند که در هر دو نوع آن‌ها مفصل گردان کاربرد دارد. اکثر سیستم‌های اتوماتیک دارای چندین برس متحرک هستند که مواد شوینده و آب با فشار کم به داخل برس‌ها هدایت می‌شوند. علاوه بر این کاواش‌های اتوماتیک دارای اسپینر‌هایی هستند که برای انتقال آب با فشار بالا به داخل مکانیسم چرخش، نیازمند روتاری جوینت می‌باشند.

 

کاربرد روتاری جوینت در تبدیلات

مفصل گردان در همه نوع تبدیلات برای آب، بخار، روغن حرارتی، هوا و یا هیدرولیک استفاده می‌شود.

 

کاربرد روتاری جوینت در ابزارهای ماشینی

مفصل گردان ها در ابزارهای ماشینی برای انتقال خنکی، روغن برش‌دهنده، MQL، هوای فشار بالا کاربرد دارد.

 

روتاری جوینت در استخراج معادن

تجهیزات الکتروهیدرولیکی که در عملیات استخراج معادل مورد استفاده قرار می‌گیرند، نظیر ماشین‌های شاتل و ماشین‌های زغال سنگ، سر مته و … از روتاری جوینت استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌ها روتاری جوینت در بالابرهای بزرگ نیز کاربرد دارد.

 

کاربرد روتاری جوینت در صنعت نفت و گاز

در سکو‌های حفاری نفت و گاز از کلاچ و ترمز‌های مخصوص استفاده می‌شود که نیازمند مفصل گردان می‌باشند. همچنین پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی از میکسرهای دسته‌ای، ‌آسیاب‌های غلتکی، مخلوط کننده‌ها و رول‌های خشک استفاده می‌کنند که دارای مفصل گردان می‌باشند.

 

کاربرد روتاری جوینت در کاغذسازی

در صنایع کاغذ سازی از مفصل گردان برای گرم کردن و یا سرد کردن رول‌های کاغذ استفاده می‌شود. روتاری جوینت در فرآیند تولید کاغذ و کارتن‌ها، برای انتقال هوا و آب، جهت خنک کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

روتاری جوینت در صنایع پلاستیک

همانند صنعت کاغذسازی، در صنایع پلاستیک نیز از مفصل گردان برای گرم کردن و سرد کردن در طی بسیاری از فرآیند‌ها استفاده می‌شود. همچنین روتاری جوینت‌های مخصوص هوا و آب، در مراحل تزریق و قالب گیری پلاستیک نیز کاربرد دارند. به دلیل وجود مراحل گسترده‌ی تولید در صنعت پلاستیک از جمله: قالب گیری، تزریق، ریخته گری و … روتاری جوینت برای انتقال آب و روغن هیدرولیک برای خنک کردن رول ها استفاده می‌شود، علاوه بر این برای انتقال هوا، در بخش تزریق قالب در صنایع پلاستیک، ضروری می‌باشد.

 

روتاری جوینت در صنعت چاپ

چاپ بر روی رول‌های انعطاف پذیر، کاغذ و فیلم‌های پلاستیکی نیازمند روتاری جوینت مخصوص آب و روتاری جوینت هواست. تجهیزات چاپ افست و چاپ وب در ویبراتور‌های خود از روتاری جوینت استفاده می‌کنند.

 

کاربرد روتاری جوینت در صنایع فولاد

صنعت فولاد یکی از بزرگ‌ترین صنایعی است که بیشترین استفاده را از مفصل گردان دارد. مفصل گردان در صنعت فولاد عمدتاً برای ریخته‌گری استفاده می‌شود و کاربرد آن برای خنک کردن رول‌های متعدد است. صنعت فولاد یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان روتاری جوینت است که عمدتاً برای ماشین آلات ریخته گری، جهت خنک کردن رول ها استفاده می‌شود.

 

کاربرد روتاری جوینت در نساجی

در صنعت نساجی نیز روتاری جونت‌های مخصوص آب، بخار و روغن داغ کاربرد زیادی دارند. مفصل گردان در این صنعت در هر یک از فرآیندهای بافندگی، رنگرزی و تکمیل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

روتاری جوینت در ساخت لاستیک اتومبیل

در ساخت لاستیک اتومبیل،‌ در هر فرآیندی که نیاز به کنترل دما داشته باشد از مفصل گردان استفاده می‌شود.

 

کاربرد روتاری جوینت برای ماشین‌های ابزار

تقریباً تمام ماشین آلات نیازمند روتاری جوینت هستند، زیرا برای سرعت بالا و بهبود عملکرد، نیاز به خنک کننده و روان کاری دارند تا میزان سایش ابزارها کاهش یافته و عملکرد بهبود یابد و از گرمای بیش از حدی که باعث کاهش قدرت دستگاه می‌شود، جلوگیری به عمل آید. در این میان استفاده از روتاری جوینت برای انتقال مایع خنک کاری، روغن هیدرولیک و هوای فشرده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و پشتیبانی
تماس با ما